Physikdidaktik
Start Staff Projects Publications Contact Imprint

Unilogo Uni Bremen Unilogo Fachbereich 1 

Unilogo

Didactics of Physics - Projects

Back to projects

Key Problems in Upper Secondary Science Education

Period: 30.11.1995 - 30.11.1998
Project management: Prof. Dr. Horst Schecker
Financing: BLK/BMBF Freie Hansestadt Bremen
Cooperation: StR' Barbara Winter und Physik-, Chemie- und Biologie-Lehrpersonen am SZ Sek. II (Bremen)
Members: Prof. Dr. Horst Schecker

The focus of this project is on co-operative teaching in the three sciences in upper secondary schools. Science courses (biology, chemistry, physics) coordinate their contents, methods and time structures for each of the six semesters under common frame-themes (e.g. genetic engineering, light and colour, science and medicine). The semesters start with phases of separate instructions in the 3 subjects. The topics are worked out in team sessions between the teachers from all courses. They form the knowledge basis for a common activity in the later part of the semester where the students from different courses and subjects work together e.g. in preparing a science exhibition in their school. According to the frame-themes, excursions are done to companies and institutions that work in the same field. A major role plays the acquisition of "key qualifications" such as the ability to cooperate and communicate in groups and to present the results of scientific investigations to non-experts. These qualifications are relevant for later business careers. Besides topic related knowledge key qualifications are included in grading.


Publications:


Article in journals
Winter, B & Schecker, H.: Fächerverbindende Projektarbeit im Physikunterricht der gymnasialen Oberstufe am Beispiel des Themas "Licht und Farbe". In: Der mathematische und naturwissenschaftliche Unterricht 54 (2001), 2 (2001), 88-96
Schecker, H. & Winter, B.: Fächerverbindender Unterricht in der gymnasialen Oberstufe. In: Der mathematische und naturwissenschaftliche Unterricht 53 (2000), 6 (2000), 333-339
Wieland, C., Winter, B., Hübner, H., Spichal, C.-O., Clausen, C., Koschorreck, M., Roschke, A. & Schecker, H.: Mord in Alabama - Anregung zur Beurteilung von Gruppenarbeit in der Sekundarstufe II. In: Unterricht Biologie 21 (Dez.) (1997), 48-51
Article in proceedings
Schecker, H.: Fächerverbindender Unterricht und Schlüsselqualifikationen. In: Brechel, R.: Zur Didaktik der Chemie und Physik, Alsbach: Leuchtturm (2001), 210-212
Schecker, H: Fächerverbindender Unterricht in der gymnasialen Oberstufe. In: Brechel, R. (Hrsg.): Zur Didaktik der Physik und Chemie - Probleme und Perspektiven, Alsbach: Leuchtturm (1999), 364-366
Schecker, H.: Rollenspiel im fachübergreifenden naturwissenschaftlichen Unterricht der Oberstufe. In: Behrendt, H. (Hrsg.): Zur Didaktik der Chemie und Physik, Alsbach: Leuchtturm (1996), 158-160
self-published
Schecker, H. & Winter, B. (Hrsg.): Berufsorientierung und Schlüsselprobleme im fachübergreifenden naturwissenschaftlichen Unterricht der gymnasialen Oberstufe. 1. Zwischenbericht zum Modellversuch BINGO, Bremen: Senator für Bildungs, Wissenschaft, Kunst und Sport (1997)

Last change: 12.11.2017